Kličkuje pan ministr a nebo promarněná příležitost?

14.01.2017 17:14

V  návaznosti na poslední jednání Poslanecké sněmovny a interpelaci týkající se znepoplatnění dálničního obchvatu Otrokovic, jsme požádali pana starostu o stanovisko k celé záležitosti.




Dobrý den pane starosto,


dlouhodobě jsem velmi kvitoval snahu vedení města a zastupitelstva o zrušení zpoplatnění dálničního obchvatu Otrokovic. Je to záležitost, která má bez pochyb velký vliv na životní prostředí našeho města. Sdílím velké rozladění nad posledním zamítavým stanoviskem ministerstva.

Při sledování jednání Poslanecké sněmovny dne 12.1.2017 jsem se  však dostal do velkých rozpaků. V reakci na interpelaci pana poslance Kořenka (stenografický záznam uvádím celý níže) pan ministr Dan Ťok mj. uvedl:

Já bohužel musím říct, že tady nebyly řečeny věci, které jsou úplně v souladu s tím, co se událo. Zaprvé bych chtěl říct, že v rámci časového zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací s vozidly s celkovou hmotností do 3,5 tuny, tedy v rámci časového zpoplatnění byly pro rok 2017 zavedeny některé výjimky. Bylo to vyhláškou. Úsek dálnice číslo 55 u města Otrokovice, který je ohraničený exity 30 a 32 nebyl vybrán mezi tyto úseky a bylo to i proto, protože v rámci řádného meziresortního připomínkového řízení se Zlínský kraj nepřihlásil k žádné připomínce, a na dopis, který jsme dostali od, myslím, že to bylo pana Mgr. Budíka, tak ten přišel bohužel už v době platnosti té vyhlášky a v době, kdy byla vydána..... (citaci celého stenozáznamu uvádím níže.


Nemomu se tedy ubránit dotazům:

1. Jde o zastírací manévr (kličkování) pana ministra?

2. Angažovalo vedení města do problému Otrokovic Kraj?

3. Vědělo vedení města, že existuje možnost uplatnění požadavku formou připomínkového řízení ministerské vyhlášky?

4. Zná vedení města důvod, proč Kraj nevyužil možnosti uplatnit požadavek Otrokovic formou připomínky ministerské vyhlášky?

5. Jde tedy o promarněnou příležitost?


Velmi ocením Vaše stanovisko.

Děkuji.

S pozdravem "Za lepší životní prostředí v Otrokovicích"


Jaroslav Bořuta

předseda spolku  Za lepší životní prostředí v Otrokovicích





Poslanec Petr Kořenek: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vědom si toho, že jsme včera krátce o této problematice hovořili, tak musím říct, že pro jistotu jsem si ještě dovolil připravit tuto interpelaci, která se týká právě obchvatu Otrokovic, protože jak jistě víte, došlo k vyjmutí některých obchvatů měst ze zpoplatnění dálniční sítě. A já musím říct, že v nedávné době právě město Otrokovice žádalo dvakrát i při návštěvě členů vlády a upozorňovalo na tento problém. Nebylo jim však vyhověno a ministerstvo neakceptovalo argumenty. 


Dovolím si říct, že na základě uvedeného jsou představitelé města a celého regionu přesvědčeni, že pokud by byl úsek D 55, severovýchodní obchvat Otrokovic, osvobozen od poplatků, došlo by k úbytku množství vozidel projíždějících centrem města a přetíženou vítkovickou křižovatkou, která je přetížena mimo jiné proto, že je do ní svedena doprava z nedokončené D 55, a k řadě celospolečenských přínosů, především ke snížení nehodovosti, k úspoře pohonných hmot, k úbytku exhalací v intravilánu města, ke zklidnění dopravy v centru města, protože zmiňovaný objem dopravy, který by se přesunul právě z vítkovické křižovatky, z I 49 na D 55, by tato silnice kapacitně bez potíží převzala. Dosavadní situace je rovněž v evidentním rozporu s platným státním plánem zlepšování kvality ovzduší střední Moravy. Pokud vím, tak smysl budování obchvatu byl právě v odlehčení průtahu města. A to je v současné době zcela potlačeno. Argumenty ministerstva, že chce předcházet tomu, aby se místní řidiči kvůli poplatku vyhýbali dálnici a jezdili skrze město po silnicích nižších tříd, zcela vystihují místní situaci, a ministerstvo je nebere v případě města Otrokovic v potaz. Za připomenutí stojí jistě i fakt, že (Upozornění na čas.) severovýchodní obchvat, pardon, je ještě


ve zkušební provozu. Chtěl bych jenom upozornit, že bude probíhat rekonstrukce trati Otrokovice Zlín, a tím se situace ještě zhorší. Děkuji. 


Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji a prosím pana ministra. 


Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Ano, my jsme tuto záležitost už s panem poslancem probírali. Já bohužel musím říct, že tady nebyly řečeny věci, které jsou úplně v souladu s tím, co se událo. Zaprvé bych chtěl říct, že v rámci časového zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací s vozidly s celkovou hmotností do 3,5 tuny, tedy v rámci časového zpoplatnění byly pro rok 2017 zavedeny některé výjimky. Bylo to vyhláškou. Úsek dálnice číslo 55 u města Otrokovice, který je ohraničený exity 30 a 32 nebyl vybrán mezi tyto úseky a bylo to i proto, protože v rámci řádného meziresortního připomínkového řízení se Zlínský kraj nepřihlásil k žádné připomínce, a na dopis, který jsme dostali od, myslím, že to bylo pana Mgr. Budíka, tak ten přišel bohužel už v době platnosti té vyhlášky a v době, kdy byla vydána. Takže v souvislosti tady můžu říct, že pokud bude ze strany Otrokovic a ze strany Zlínského kraje tato připomínka platná, tak jsme připraveni.*** 


Protože tato vyhláška se otevírá každý rok, to znamená ve druhé polovině roku 2017 bude projednávání novelizace této vyhlášky a tam by bylo možno daný úsek, pokud bude řádně


zdůvodněno, přidat do těch úseků, které budou z časového zpoplatnění vyňaty. Já bych tedy nad rámec této interpelace chtěl říct, že podobný případ máme v Karlovarském kraji, v dálnici kolem Sokolova. Takže počítám, že tady bude možnost, abychom o té věci jednali a našli řešení. Děkuji. 


Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím pana poslance. 


Poslanec Petr Kořenek: Moc děkuji. Já věřím, že Zlínský kraj i město Otrokovice bude připraveno ke spolupráci a jsem rád, že tady zaznělo, že ta situace je řešitelná. Děkuji. 


 


Vyhledávání

Kontakt

Za lepší životní prostředí v Otrokovicích

Štítky

Nebyly nalezeny žádné štítky.