
Co jsme museli čichat v roce 2024 aneb je zápach problém Otrokovic anebo ne?
Bohužel i nadále setrvává stav, kdy vedení města explicitně nezahrnulo do dokumentu Strategický plán rozvoje Otrokovic na období 2024-2034 problematiku snížení výskytu občany obtěžujících zápachů i přesto, že v r. 2024 bylo občany označeno celkem 143 dnů za zapáchající. Odpovídá to průměru za posledních 5 let. Z toho pohledu se situace v Otrokovicích nezlepšuje. Pozitivně lze vnímat pokles počtu stížností oproti roku 2023 na úroveň odpovídající období 2021-2022. Otázkou je, do jaké míry se mohla na tomto poklesu projevit částečná rezignace občanů. Relativní výskyt jednotlivých typů zápachů s dominancí gumárenského zápachu byl následující: spáleninový (5,2 %), kafilerní (16,5 %), gumárenský (57,2 %), čistírenské kaly (14.5 %), potravinářský (3,6 %), hnůj-mrva (1,2 %). Výskyt obtěžujících zápachů byl průměrně v každém měsíci ve 12 dnech. Více jak třetinu roku byli tedy občané Otrokovic vystaveni v různých částech města pachům o intenzitě obtěžující (37 %), silně obtěžující (31 %) a nesnesitelný (32 %). Vlivy zápachů na zdraví vnímali občané v pořadí: negativní vliv na psychiku (41 %), nutkání na zvracení (16 %) a nevolnost (15 %). Z některých stížností občanů plynula zoufalost. Dosud přijatá opatření původci zápachů jsou krokem správným směrem. Z četnosti stížností na gumárenský zápach lze např. odhadovat, že po zavedení eliminace zápachu studenou plazmou v Barumu Continental dosahuje toto opatření cca 30% účinnosti. Neuspokojivá realita Otrokovic jasně ukazuje, že musí pokračovat návazná účinná opatření u všech původců zápachu a zde je prostor pro neutuchající angažovanost vedení města a občanů. Tak co občané? Má být řešení zápachu součástí Strategického plánu rozvoje města?
.