Vliv záměru rozšíření výrobní kapacity Mitas na životní prostředí požadujeme posuzovat dle zákona 100/2001 Sb.
Mitas zveřejnil záměr zvýšení výrobní kapacity o ca 35%. V rámci zjišťovacího řízení záměru zpracoval náš spolek pro Ministerstvo životního prostředí stanovisko, z něhož uvádíme:
Na základě prostudovaných podkladů se domníváme, že předmětný záměr má být
posuzován dle zákona č. 100/2001 Sb.
K tomuto závěru nás vedou následující důvody:
1. Předmětná lokalita občanské zástavby je již v současné době průmyslově intenzívně exponována řádou firem zejména chemického ,gumárenského a papírenského průmyslu, jež jsou koncentrovány na malé ploše. Vedle toho je lokalita zatížena extrémně i provozem Kafilérie MAT a ČOV Toma a.s.. Navýšení objemu výroby o 35 % oproti stávajícím kapacitám považujeme za významné.
2. Zpracované podklady (jak se stalo bohužel již tradicí) neberou vůbec do úvah kumulativní vliv
předmětného záměru a výše zmíněných zdrojů znečištění životního prostředí lokality. To považujeme za zásadní metodickou chybu, která diskvalifikuje předložené podklady.
3. V Otrokovicích je dlouhodobě neřešený problém extrémního zatížení obyvatel zápachy zejména z gumárenských a chemických výrob, kafilérie a ČOV. Občané formou petice vyjádřili v r.
2018 jasně nesouhlas s neřešením situace. Krajský úřad Zlín jako reakci na tuto situaci uvolnil mimořádné prostředky na realizaci jasné identifikace zdrojů zápachů. Monitoring pachových znečištění má proběhnout v září 2018.
Doporučujeme aktuální situaci definovat reálným měřením zápachového zatížení předmětné
lokality občanské zástavby. A od toho vycházet v dalším postupu.
vlivu emise pachových látek. Již dnes je třeba zavádět jen moderní technologie,
které nezhorší ba naopak zlepší životní prostředí v Otrokovicích. Navýšená
výrobní kapacita bude využívána mnoho let a proto je třeba pohlížet na tento
záměr jako na záměr pro naši budoucnost.
JB